Monde­linge vragen Plusquin Het vertrek van wéér een gemeen­te­se­cre­taris


Vragen over het vertrek van de gemeen­te­se­cre­taris, ontwik­ke­lingen reor­ga­ni­satie en reactie onder­ne­mingsraad

Indiendatum: 19 feb. 2020

Vraag 1. N.a.v. het recente vertrek van de secretaris vraagt de fractie van de PvdD zich af of de vertrokken gemeentesecretaris voldeed aan het functieprofiel, en of het functieprofiel voldeed. Dit in het kader van het grote verloop van gemeentesecretarissen (7 gemeentesecretarissen c.q. gemeentesecretaris AI en 5 burgemeesters c.q. burgemeesters AI sinds 2004, aldus de brief van de OR d.d. 13 februari 2020). In dezelfde brief spreekt de OR haar grote verbazing uit over een nieuw profiel van de functie van gemeentesecretaris opgesteld eind 2019. Wij delen deze grote verbazing.

Kan het College aangeven waarom er eind 2019 een nieuwe profielschets is opgesteld, terwijl er niets op wees dat de profielschets niet zou voldoen, er niemand op de hoogte was van een al dan niet vrijwillig vertrek van de gemeentesecretaris, en waarom de Raad en de OR hierover niet geïnformeerd zijn?


Vraag 2. De OR schrijft in haar brief dat artikel 30 van de Wet op de Ondernemingsraad is geschonden door het College, evenals de uitgangspunten van de reorganisatie: “ openheid, communicatie en vertrouwen”.

Kan het College onderbouwd aangeven of en wanneer zij het herhaald verzoek van de OR om een diepgaand extern onderzoek te laten instellen naar de rollen en bevoegdheden van het College van B&W, de gemeente-secretaris, het managementteam en de organisatie, de onderliggende verhoudingen tussen deze 4 en de voor de organisatie gewenste leiderschapsstijl maar ook de wens van verschillende fractievoorzitters, waarvan 2 coalitiepartijen, die onder andere via de media eveneens om een extern onderzoek hebben gevraagd gaat honoreren en zo nee waarom niet?

Indiendatum: 19 feb. 2020
Antwoorddatum: 21 feb. 2020

N.a.v. het recente vertrek van de secretaris vraagt de fractie van de PvdD zich af of de vertrokken gemeentesecretaris voldeed aan het functieprofiel, en of het functieprofiel voldeed.
Dit in het kader van het grote verloop van gemeentesecretarissen (7 gemeentesecretarissen c.q. gemeentesecretaris AI en 5 burgemeesters c.q. burgemeesters AI sinds 2004, aldus de brief van de OR d.d. 13 februari 2020). In dezelfde brief spreekt de OR haar grote verbazing uit over een nieuw profiel van de functie van gemeentesecretaris opgesteld eind 2019. Wij delen deze grote verbazing.

Vraag 1) Kan het college aangeven waarom er eind 2019 een nieuwe profielschets is opgesteld, terwijl er niets op wees dat de profielschets niet zou voldoen, er niemand op de hoogte was van een al dan niet vrijwillig vertrek van de gemeentesecretaris, en waarom de Raad en de OR hierover niet geïnformeerd zijn?

Ja, de vertrokken gemeentesecretaris voldeed, naar het zich liet aanzien tijdens de sollicitatieprocedure, aan het functieprofiel. Het functieprofiel voldeed en voldoet nog steeds. Het profiel is destijds door het college vastgesteld na advies van de Ondernemingsraad. Abusievelijk is in de reactie van de WOR-bestuurder aan de OR een verkeerd jaartal genoemd. 2019 dient 2018 te zijn. Er is sindsdien geen nieuw functieprofiel opgesteld.

De OR schrijft in zijn brief dat artikel 30 van de Wet op de Ondernemings- raad is geschonden door het College, evenals de uitgangspunten van de reorganisatie: “ openheid, communicatie en vertrouwen”.

Vraag 2) Kan het college onderbouwd aangeven of en wanneer zij het herhaald verzoek van de OR om een diepgaand extern onderzoek te laten instellen naar de rollen en bevoegdheden van het College van B&W, de gemeente- secretaris, het managementteam en de organisatie, de onderliggende verhoudingen tussen deze 4 en de voor de organisatie gewenste leider- schapsstijl maar ook de wens van verschillende fractievoorzitters, waarvan 2 coalitiepartijen, die onder andere via de media eveneens om een extern onderzoek hebben gevraagd gaat honoreren en zo nee waarom niet?

Nee, het college is niet van plan een onderzoek in te stellen. We zijn pas per 1 juli 2019 overgegaan naar een nieuwe organisatie. Een deel van de verbeteringen zijn reeds ingevoerd en een deel moet nog geïmplementeerd worden.

Vraag 3) Kan het college de financiële consequenties in kaart brengen, in overleg met de Raad en de OR, voor de eerstvolgende cie. MF, zoals overzicht van wachtgeld van bestuurders incl. gemeentesecretarissen, externe inhuur van personeel, kosten van werving, selectie en exit-trajecten, uitgesplitst per functie en per jaar vanaf 2004, en inclusief een onderbouwde toelichting over de vorm van ontslag van de recent vertrokken gemeentesecretaris met de wettelijke rechten (behorend bij de vorm van ontslag), zoals in het geval een vrijwillig vertrek in welk geval er geen ww rechten gelden, of een voorwaardelijk ontslag met behoud van alle rechten (incl. WW rechten), of anderszins en zo nee waarom niet?

Voor wat betreft uw vraag over de recent vertrokken gemeentesecretaris/ algemeen directeur verwijzen wij naar het u verstrekte collegebesluit, op pagina 2 onder argument 1.1.1. Voor het overige is uw vraag zeer uitgebreid en vergt veel onderzoek. Wij stellen voor om in onderling overleg met u de vraagstelling nader in te vullen.

Hoogachtend,

burgemeester en wethouders van Heerlen,

namens dezen

de wnd. burgemeester van Heerlen,

E.G.M. Roemer

Wij staan voor:

Interessant voor jou

Schriftelijke vragen Geron Verhef natuur tot norm

Lees verder

Schriftelijke vragen Jansen Coronacrisis: huiselijk geweld, leermiddelen voor kinderen en de Dierenvoedselbank

Lees verder

Help mee aan een betere wereld

    Word lid Doneer